[Topik Lisan] Menilai Diri: Bagaimana kita mentakrifkan diri kita?

Menilai Diri: Bagaimana kita mentakrifkan diri kita?

RINGKASAN:

Pelajaran ini bersekitar mengenai dua buah filem.  Pertama adalah sebuah iklan bagi kempen anti-buli bertajuk Share It To End It oleh The Coalition Against Bullying for Children and Youth (CABCY).  Kedua adalah sebuah ceramah bertajuk How Do You Define Yourself oleh Lizzie Velasquez yang disiarkan di TED mengenai bagaimana beliau mengatasi cabaran sebagai seorang mangsa buli.

Pelajar: Menengah bawah
Masa: 60 minit
Aktiviti: Menonton sebuah iklan serta ceramah, dan bertutur
Topik: Menilai Diri: Bagaimana kita mentakrifkan diri kita?
Bahasa: Kosa kata berkait dengan topik
Bahan: Iklan dan ceramah

LANGKAH PERTAMA:

Tuliskan perkataan BULI pada papan tulis dan berikan pelajar masa untuk memikirkan satu perkataan atau frasa yang mereka kaitkan dengan BULI.

Minta setiap pelajar untuk menulis perkataan/frasa mereka di papan tulis.

Guru cuba mengkategorikan senarai perkataan/frasa pelajar kepada beberapa kategori (kalau boleh) dan memberikan penekanan bahawa membuli hanya mendatangkan kesan buruk kepada mangsa.

LANGKAH KEDUA:

Beritahu pelajar yang mereka akan menonton sebuah iklan bagi kempen anti-buli bertajuk Share It To End It oleh The Coalition Against Bullying for Children and Youth (CABCY).

Mainkan iklan tersebut hingga selesai.

Di akhir iklan, minta pelajar berkongsi secara berpasangan pengalaman mereka dibuli atau pengalaman orang lain yang mereka kenal dibuli.

Di akhir perkongsian pelajar tanya mereka apakah kesan-kesan negatif yang boleh atau telah berlaku kepada si mangsa.

Guru senaraikan jawapan pelajar di papan tulis.

Minta pelajar fikirkan apa yang boleh mangsa lakukan untuk mengatasi kesan-kesan negatif yang tersenarai pada papan tulis.  Pelajar tidak perlu memberikan jawapan mereka pada ketika ini.

LANGKAH KETIGA:

Beritahu pelajar yang mereka akan menonton sebuah ceramah bertajuk How Do You Define Yourself oleh Lizzie Velasquez yang disiarkan di TED mengenai bagaimana beliau mengatasi cabaran sebagai seorang mangsa buli.

Mainkan ceramah itu hingga ke minit 2.33 dan tanyakan pelajar soalan berikut.

Apakah masalah kesihatan yang dihadapi oleh Lizzie?

Lizzie mempunyai penyakit genetik di mana badannya tidak berupaya untuk menyimpan lemak.  Berat badan Lizzie adalah 64 paun (tidak sampai 30 kilogram) dan pastinya tidak wajar dengan usia dan ketinggiannya.  Oleh kerana ketidakupayaan badannya untuk menyimpan lemak, wajah dan bentuk badannya tidak serupa seperti orang lain yang sihat.  Wajahnya seperti orang tua.  Selain daripada itu, Lizzie juga buta pada mata kanannya.

LANGKAH KEEMPAT:

Sambung memainkan ceramah itu hingga ke minit 10.00 dan tanyakan pelajar soalan berikut.

Apakah cabaran yang dihadapi oleh Lizzie akibat masalah kesihatannya?

Lizzie berkongsi tentang masalahnya ketika di tadika dan di sekolah menengah.

LANGKAH KELIMA:

Sambung memainkan ceramah itu hingga akhir dan tuliskan dua kekata ini – SUPPORT STRUCTURE dan WHAT DEFINE YOU.

Berikan pelajar masa sejenak untuk memikirkan satu perkataan/frasa untuk setiap kekata yang ada di papan tulis.  Perkataan/frasa pelajar harus ditukil daripada ceramah yang telah mereka tonton.

Minta setiap pelajar untuk menulis perkataan/frasa mereka di papan tulis.

LANGKAH KEENAM:

Hasil daripada perkongsian pelajar dalam LANGKAH KEDUA, minta pelajar menulis sebuah refleksi bagaimana mereka (jika mereka mangsa buli) atau teman mereka (yang menjadi mangsa buli) boleh lakukan untuk mengatasi kesan-kesan negatif akibat dibuli.  Ingatkan pelajar untuk menggunakan senarai perkataan/frasa pelajar yang tertera di papan tulis daripada aktiviti LANGKAH KELIMA semasa menulis refleksi mereka.

SEMOGA PELAJAR CIKGU SERONOK MENGIKUTI PELAJARAN INI.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s